TREDJE KVARTALET 2024
Nettoomsättning 47,5 MSEK (54,8)
EBITDA -3,0 MSEK (-0,6)
Rörelseresultat -4,9 MSEK (-25,9)
Resultat efter skatt -5,7 MSEK (-14,0)
Resultat per aktie före/efter utspädning -0,59 SEK (-1,57)
KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING
Koncernens likvida medel den 30 september uppgick till 40,0 MSEK (30,6)
Kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital per 30 september uppgick till 22,5 MSEK (30,6).
Eget kapital per 30 september uppgick till 129,9 MSEK (132,6), varav minoritetsandel -1,7 MSEK (1,1)
Soliditet per den 30 september uppgick till 51% (51%)
AKTIEDATA
Gullberg & Janssons aktie är noterad på Spotlight Select med kortnamnet GJAB
Per 30 september 2024 uppgick antalet aktier till 8 734 501 st (8 734 501)
Periodens högsta aktiekurs var 25,40 SEK (2024-07-04) och lägst 16,70 SEK (2024-09-10). Aktiekursen 2024-09-30 var 20,50 SEK
Resultat efter skatt per den 30 september 2024 motsvarade ett resultat per aktie (före och efter utspädning) om -0,54 SEK (-1,76)
Eget kapital per aktie vid periodens slut uppgick till 15,07 SEK (15,06)
KORT OM Gullberg & Jansson
Gullberg & Jansson har som affärsidé att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Huvudprodukter finns inom grönyte-, hem- och utemiljö samt energioptimering. Verksamheten bedrivs via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Huvudkontoret för koncernen finns i Helsingborg. Bolagets aktie handlas på Spotlight Next med kortnamnet GJAB.
VD HAR ORDET
”STABILITET I SIKTE TROTS UTMANINGAR
Under tredje kvartalet 2024 uppgick koncernens nettoomsättning till 47,5 MSEK, vilket är en minskning med 13% jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen för perioden januari-september uppgick till 198,4 MSEK, en nedgång med 2 % jämfört med samma period föregående år. Marknadsläget och valutakurser har fortsatt att vara utmanande. Den nyligen genomförda räntesänkningen på 50 punkter förväntas skapa ytterligare stabilitet och trygghet, vilket ger våra kunder bättre förutsättningar att planera sina framtida investeringar.
Koncernens rörelseresultat för kvartalet förbättrades till -4,9 MSEK, jämfört med -25,8 MSEK samma period föregående år. För perioden januari-september har vi sett en förbättring från -25,5 MSEK till -1,4 MSEK. Exklusive kostnader kopplade till satsningar på Optiheat och nedskrivning av goodwill under Q3 2023, har våra åtgärder bidragit till en resultatförbättring på cirka 6,6 MSEK för perioden. Dessa förbättringar är ett resultat av kostnadskontroll och strategiska beslut, även om vi fortfarande har en bit kvar till våra långsiktiga mål.
HEM OCH UTEMILJÖ
Under det gångna kvartalet har omsättningen för affärsområdet Hem & Utemiljö minskat med 21 % jämfört med samma period föregående år och med 13 % för perioden januari-september. Trots detta har vi en positiv framtidstro. Vi har lanserat flera nya produkter under vårt eget varumärke inom poolverksamheten, vilket ligger i linje med vår strategi att stärka vårt produktutbud och vår marknadsposition. Växthus, som vi ser som en viktig del av vårt sortiment, bidrar till att bredda vårt utbud utanför den traditionella poolmarknaden och ger oss fler möjligheter att nå slutkunder inom affärsområdet Hem och Utemiljö.
ENERGI OCH KLIMAT
Satsningen inom affärsområdet Energi & Klimat fortskrider och vi gjort framsteg under perioden. Vi har påbörjat leveransen av vårt värmesystem på Season Hotel, ett hotel- och spaprojekt på Ekerö med 37 rum, spa och bryggeri som planerar öppna i maj 2025. Vi fick möjligheten att levererera till detta projekt eftersom vi redan tidigare har energieffektiviserat tre fastigheter på området. Vi har även lanserat en ny kommunikationsplattform med en uppdaterad logotyp och hemsida för att modernisera vår företagsprofil.
PROFESSIONELL GRÖNYTA
Omsättningen inom affärsområdet Professionell Grönyta ökade med 1 % under kvartalet och med 15 % för perioden januari-september jämfört med samma period föregående år. Även om Q3 historiskt sett är ett svagare kvartal ser vi en viss positiv utveckling. En viktig del av vår strategi är att bygga en hybrid försäljningsmodell som kombinerar återförsäljarnätverk och direktförsäljning till kund. Vi är medvetna om att detta är en långsiktig process som påverkas av marknadens utmaningar, men vi är fast beslutna att etablera starka och hållbara relationer med både nya och befintliga kunder för att stärka vår marknadsposition.
Marknaden är ännu inte helt redo för en fullskalig övergång till miljövänligare alternativ, delvis på grund av avvaktande politiska beslut. Trots detta fortsätter vi att arbeta aktivt med att förmedla vårt budskap 100% fossilfritt och utbilda både användare och beslutsfattare.
Med dessa förutsättningar fortsätter vi att målmedvetet stärka vår position och leda utvecklingen mot en mer hållbar framtid.
FRAMTIDEN
Sammanfattningsvis är vi inte nöjda med utvecklingen hittills under året, men vi intensifierar nu våra säljinsatser och säljstrategier för att driva verksamheten framåt. Vi har arbetat med att utveckla vår produktportfölj och effektivisera organisationen.
Vår nya CFO Fredrik Boo började direkt efter sommaren och detta är hans första kvartalsrapport, han bidrar med nya perspektiv och en affärsdriven ekonomisk analysförmåga som stödjer vår långsiktiga strategi. Trots de utmaningar vi har mött ser vi med tillförsikt på framtiden och är övertygade om att våra satsningar kommer ge ett positivt resultat och stärka vår verksamhet.”
Helsingborg den 15 november, 2024
Gullberg & Jansson AB (publ)
Peter Bäck
Verkställande direktör
För ytterligare information
Peter Bäck, VD, E-post: peter.back@gullbergjansson.se, Tel: +46 706 46 46 63
Denna information är sådan information som Gullberg & Jansson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 november, 2024.
Gullberg & Jansson AB (publ)
Adress: Hortensiagatan 7, 256 68 Helsingborg, Tel: +46 42 311 15 00
E-post: info@goj.se, Hemsida: https://www.goj.se , Org.nr.: 556690-5989
Gullberg & Jansson AB (publ) i Helsingborg har affärsidén att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Huvudprodukter finns att finna inom grönyte, energioptimering samt hem- och utemiljö. Verksamheten drivs via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Bolagets aktie handlas på Spotlight Next med kortnamnet GJAB.